Internet statistik 2022 - Hvem har skiftet internet mest i Danmark?

Nye tal: Byen der har skiftet internet mest i 2022

Marie Halvorsen Munk Forfatter: Marie Halvorsen Munk
opdateret Opdateret: 26. september, 2023

Find-Internet.dk har, i samarbejde med Tjekbredbaand.dk, undersøgt, hvilke af de 100 største byer i Danmark, baseret på indbyggertal, der har skiftet internet mest i 2022. Derudover viser undersøgelsen også, hvilken by der har søgt mest efter internet på deres adresse.

Aarhus C går med sejren for byen, der har købt mest internet pr. indbygger i 2022. Se grafen i artiklen.

Vi har lavet en undersøgelse, der viser, hvilke byer, der har købt mest internet i 2022 og hvilke byer, der har købt internet flest gange pr. indbygger i 2022.

Aarhus C - byen der skifter mest internet pr. indbygger

Vores undersøgelsen viser, at Aarhus C er den by, der både har købt mest internet pr. indbygger i 2022. Herefter kommer København S og dernæst Aalborg. På sidste pladserne ses byerne Albertslund, Faaborg, Herlev og Odder.

Antenneforeningen Aarhus (AFAA) har opsagt Stofa som leverandør af tv og internet til kunder i og omkring Aarhus pr. 1 december. Opsigelsen tvang Stofa til at opsige cirka 40.000 kunder, som alle skulle finde nyt internet.

Noget tyder derfor på, at det er Antenneforeningen Aarhus, der er skyld i, at Aarhus C har vundet prisen, som byen der har skiftet internet mest pr. indbygger i 2022.

Aarhus C tager også sejren for flest køb

Hvis vi tager et kig på antal køb af internet, uden at sammenholde med antal indbygger, så viste undersøgelsen også, at Aarhus C er den by, der har købt mest internet i Danmark i 2022.

Aarhus C vinder Jylland

Hvis vi tager et kig på Jylland, så indtager Aarhus C førstepladsen, som den by, der har købt mest internet pr. indbygger i 2022.

København SV vinder Sjælland

Hvis vi derimod tager et kig på Sjælland, så indtager København SV førstepladsen, som den by, der har købt mest internet pr. indbygger i 2022.

Hvilken by søger mest efter internet?

Hvis vi kigger på, hvilken by, der har søgt mest på internet i 2022, har vi en klar vinder. Her vinder Aarhus C igen, med Aalborg på andenpladsen og København S på tredjepladsen.

Diagrammet tager udgangspunkt i de byer, som har søgt mest efter internet efter postnummer.

Hvilken by har mest tendens til at købe internet efter søgning?

Hvis vi derimod tager et kig på, hvilken by, der så har mest tendens til at købe internet, efter de besøgende har søgt efter internet på Find-Internet.dk og Tjekbredbaand.dk, går hovedstadsområdet med sejren. Diagrammet viser tydeligt, at Frederiksberg går med sejren efterfulgt af København N, København SV og Valby.

Ud af de 30 byer, der har mest tendens til at købe internet, ses Hvidovre, Aarhus N og Thisted på sidstepladserne.

Danskere bruger internettet næsten hver dag

Danmark er et af de lande, hvor flest har adgang til internettet. Ifølge Danmarks Statistik, har 95% af 15-89 årige adgang til internettet i deres hjem. Danskere bruger internettet næsten hver dag og det kan være svært, at foretage sig noget i nutidens samfund, uden at skulle bruge internettet til bl.a. at tjekke rejseplanen eller de daglige tilbud i sin dagligvarebutik.

Derfor tyder det på, at køb af internet, bredbånd og fibernet vil være stigende og specielt i de større byer, hvor der bor flest unge, da det er denne målgruppe, der bruger internettet mest.

Hvor stammer vores data fra?

Undersøgelsen bygger på data fra køb af internet, mobilt bredbånd og fibernet på Find-Internet.dk og Tjekbredbaand.dk.

De 100 største byer i Danmark, med et indbyggertal på over 3000, er udvalgt. Herefter er køb af internet, gennem vores sammenligningstjeneste, udtrukket. Derefter er køb sammenholdt med indbyggertallet, for at kunne få data omkring køb af internet pr. indbygger i de specifikke byer.

Du kan læse meget mere om internet, mobilt bredbånd og fibernet og hvor hurtigt internet, du har brug for, på Find-Internet.dk.

Data er indsamlet fra d. 01-01-2022 til d. 14-12-2022.

Marie Halvorsen Munk
Skrevet af

Marie har med over fem års erfaring inden for e-handel, markedsføring og IT og 1,5 års erfaring i bredbåndsmarkedet en betydelig indsigt i internet- og bredbåndsteknologier. Disse indsigter gør hende i stand til at rådgive om bredbånd, fibernet og mobilt bredbånd.