Opsigelse af Bredbånd | 3 simple steps [2024]

Opsigelse af bredbånd

Oliver Vibjerg Søby Forfatter: Oliver Vibjerg Søby
opdateret Opdateret: 25. april, 2024

Vil du opsige dit bredbådsabonnement? Kan det virke som en jungle med hvordan og hvorledes, så fortvivl ikke! Denne guide vil give dig den nødvendige vejledning til at få opsagt dit bredbåndsabonnement. 

Hvordan opsiger man bredbånd?

Det behøver slet ikke at være så svært at opsige dit abonnement. Vi har lavet en simpel 3 trins guide til hvordan du kan opsige abonnementet.

Trin 1 - Læs betingelser - bindingsperiode

Først og fremmest er det vigtigt at du får læst hvilke betingelser, der er gældende for dit bredbåndsabonnement. Specielt er det vigtigt at undersøge om der er en bindingsperiode og om du er ovre denne periode. 

Derudover er det også smart at undersøge, hvorvidt der er nogle gebyrer ved at annullere ens bredbåndsabonnement. 

Du kan normalt finde disse oplysninger på deres hjemmeside, alternativt har du også på din mail fået besked om betingelserne ved dit bredbånd. 

Trin 2 - Kontakt bredbåndsudbyder

Når du er blevet bekendt med betingelserne for dit bredbåndsabonnement, skal du kontakte din nuværende internetudbyder og meddele dem at du opsiger dit abonnement. 

Det er her vigtigt at du får opsagt til en bestemt dato og at du får alle disse oplysninger på skrift, så du altid kan referere tilbage til dem. 

Hvis der er en periode, hvor du er i mellem bredbåndsløsninger, kan vi anbefale at du køber et mobilt bredbånds abonnement. 

Trin 3 - Returner evt. udstyr og andet

Når du har indgået en aftale omkring at opsige dit internet med din bredbåndsudbyder, er det vigtigt at du får afleveret udstyr såsom router, du har fået med i abonnementet. Hvis du er i tvivl, så kontakt din udbyder. 

Skal jeg opsige mit bredbånd?

Hvis du er i en fase, hvor du overvejer at opsige dit abonnement hos din bredbåndsudbyder, så er der flere ting der er værd at overveje. 

Skyldes det at du har større/mindre behov for bredbånd? skyldes det økonomiske overvejelser? eller er det et ønske om at skifte udbyder?

Før du får skiftet udbyder er det værd at evaluere din situation, så du kan tage en velinformeret beslutning. 

Vi har nedenunder opstillet tre forskellige scenarier, baseret på de tre spørgsmål ovenover. 

Har du større/mindre behov for bredbånd?

Hvis du har oplevet at internettet bliver dårligere, når der er flere der tilgår det. Så kan det være på tide at I skal opgradere jeres bredbånd. 

Vi har lavet en artikel, hvor I kan undersøge hvor stort et behov til internet I har

Ud fra denne behovsguide, kan I opdage om I har et større eller mindre behov for bredbånd end det der egentlig er en del af jeres bredbåndsabonnement. 

Leder du efter et billigere bredbånd?

Hvis du synes at dit bredbåndsabonnement er lige lovligt dyrt, er det naturligt at overveje at skifte bredbåndsudbyder. 

Vi har lavet et værktøj, så du nemt kan få et overblik over alle dine bredbåndsmuligheder og samtidig se om der er billigere muligheder på din adresse. 

Det eneste du skal gøre, er at besøge vores forside, hvor du kan indtaste din adresse øverst på siden. Herefter vil vi præsentere dig med alle bredbåndsmuligheder på din adresse. 

Hvis der er et bredbånd, der er billigere og samtidig kan opfylde dine bredbåndsbehov, så er der ingen grund til ikke at skifte udbyder. 

Er du blevet irriteret af din udbyder?

Der kan være mange grunde til at man synes ens bredbåndsudbyder er mindre optimal. Nogle har oplevet dårlig kundeservice, andre oplever hyppige driftsproblemer med internettet. 

Uanset grunden til at du overvejer at skifte bredbåndsudbyder, er det en god ide at undersøge om andre bredbåndsudbydere er bedre til at løse de problemer som du har oplevet. 

Hvis du f.eks. har en billig bredbåndsudbyder, men er irriteret over niveauet af kundeservicen, kunne det være en god ide at betale lidt mere for abonnementet for en bedre service. 

Vi vil her anbefale at I undersøger de forskellige bredbåndsudbydere på TrustPilot. Trustpilot vil give en indikation af hvor glade andre kunder er for den specifikke udbyder. 

Hvad siger lovgivningen om opsigelse af bredbånd?

Inden du opsiger dit internet ,er det vigtigt at forstå hvad ens rettigheder er i forhold til lovgivningen på området. Dette vil kunne være med til at hjælpe at du ikke bliver trukket for mange penge, eller for indgået en uretfærdig aftale. 

Forbrugerombudsmanden har skrevet om dette. Specielt i henhold til længden af bindingsperioden, som bredbåndsudbyder må kræve. Du kan læse mere om regler på deres hjemmeside eller i forbrugeraftaleloven. 

Oliver Vibjerg Søby
Skrevet af

Oliver er en dygtig forfatter hos Find-Internet, med over et års erfaring i branchen. Han er uddannet fra Aarhus Universitet med en bachelorgrad i HA Almen, hvor han erhvervede dybdegående viden inden for marketing og andre erhvervsdiscipliner. Kendt for sin evne til at skabe indhold, der er både engagerende og velresearchet, excellerer Oliver i at formidle komplekse emner på en tilgængelig måde, altid med forbrugerens interesser i fokus.