Hvorfor virker Fibernet ikke? | 3 gode grunde [2024]

Hvorfor virker mit fibernet ikke?

Marie Halvorsen Munk Forfatter: Marie Halvorsen Munk
opdateret Opdateret: 26. september, 2023

Hvis du har problemer med dit fibernet, kan det være fordi der er noget galt med selve fiberforbindelsen, eller det kan være et problem med din router eller fiberboks. I denne artikel vil vi forklare nogle af de mest almindelige problemer, og hvordan du kan løse dem.

Fejl i dit fibernet eller fiberforbindelse kan skyldes mange forskellige ting. Der kan være driftsforstyrrelser fra udbyderens side, hvor du skal kontakte teknisk support. Der kan også være fejl i selve fiberkablerne eller opsætningen, som skaber en ustabil forbindelse. De fleste udfald kan dog rettes op ved, at genstarte din router.

Grunde til, at dit fibernet ikke virker

Der kan være flere forskellige grunde til, at dit fibernet eller din fiberforbindelse ikke virker. Ofte kan du blot forsøge at slukke din router, vente et par minutter og tænde for routeren igen.

Driftsforstyrrelser i dit område

Der kan være driftsforstyrrelser i dit område eller fra den udbyder, der leverer dit fibernet. I nogle tilfælde skyldes driftsforstyrrelser, at teknikere er igang med vedligeholdelse eller forbedringer.

Vi har lavet en tabel, med links til de forskellige fibernet udbyders hjemmesider, hvor du kan tjekke, om der er driftsforstyrrelser. Her kan du se, hvor der er driftsforstyrrelser og se, hvad status er.

Udbyder Link til driftsinfo
Waoo https://www.waoo.dk/privat/kundeservice/velkommen-til-kundeservice/driftsinfo/
YouSee https://yousee.dk/hjaelp/driftsinformation
Hiper https://www.hiper.dk/drift
Stofa https://stofa.dk/hjaelp/driftsinformation
Kviknet https://kviknet.dk/driftsstatus
Jetnet https://jetnet.dk/kundeservice/driftsproblemer/ingen-forbindelse-til-internettet/
Fastspeed https://fastspeed.dk/kundeservice/driftsstatus-spoergsmaal/driftsstatus/
Maxspeed (Telenor) https://www.telenor.dk/kundeservice/drift-og-dakning/driftstatus/tjek-driftstatus/

Det er forskelligt, om der er tale om aktuelle fejl eller planlagte opgaver. Læs mere på de respektive hjemmesider, som der er linket til ovenstående.

Genstart din fiberboks og router

Det kan være en god idé, at starte med at genstarte din router og din fiberboks, hvis du oplever problemer med fiberforbindelsen.

Sådan genstarter du din fiberboks:

  1. Tag dine kabler ud
  2. Husk at slukke for strømmen
  3. Lad boksen være slukket i nogle minutter
  4. Tænd for fiberboksen igen
  5. Sæt kablerne i igen - nu skulle den gerne være klar til brug igen

Det kan være en god idé både, at genstarte din fiberboks og din router. Derfor får du her steps til begge dele.

Sådan genstarter du din router:

  1. Sluk strømmen for din router
  2. Vent et par minutter
  3. Tænd strømmen igen og den skulle gerne være klar til brug igen

Problemer med etablering af fibernet

Der kan også være problemer med selve opsætningen og etableringen af fibernet. Din installation, af fibernet i hjemme, skal være i orden, for at fiberforbindelsen kører, som den skal.

Du bør derfor tjekke kabler, ledninger mm. eller få en tekniker ud, hvis du ikke selv er tryg ved det.

Du kan læse mere om etablering af fibernet i denne artikel.

Hvorfor har mit fibernet ikke den hastighed, som jeg betaler for?

Ofte garanterer fibernet-udbyderen en bestemt hastighed - altså den, du har købt. Udbyderen garanterer dog kun den valgte hastighed ind til fiberboksen i din bolig og kun ved kablede forbindelser.

Der kan derfor være forskel på hastigheden på hastigheden, alt efter, om du har en kablet forbindelse eller en trådløs forbindelse.

Der kan nemlig være ting der spiller ind ved den trådløs hastighed: vægge, møbler, støj mm., så dit fibernet ikke yder sit fulde potentiale.

Test din fibernet hastighed

Vi anbefaler derfor, at du tester din fibernet hastighed, for at være sikker på, at du får, hvad du betaler for.

Efter at du har testet din fibernet hastighed, er det tid til at sammenligne denne hastighed med den, du betalte for.

Hvis din fibernet hastighed, er langsommere, end den du har betalt for, så skal du kontakte din udbyder, for at få en tekniker på besøg. Teknikeren skulle gerne kunne fixe problemet for dig.

Marie Halvorsen Munk
Skrevet af

Marie har med over fem års erfaring inden for e-handel, markedsføring og IT og 1,5 års erfaring i bredbåndsmarkedet en betydelig indsigt i internet- og bredbåndsteknologier. Disse indsigter gør hende i stand til at rådgive om bredbånd, fibernet og mobilt bredbånd.